0318-830376 info@docco.nl

In de vorige bijdrage gaf ik aan dat onderzoek heeft aangetoond dat 75% van de ondernemers belang hebben bij dashboarding. In de praktijk wordt hier nog maar beperkt gebruik van gemaakt. Aan de andere kant wordt er geroepen dat accountants meer adviesdiensten moeten aanbieden. Zonder dashboarding is het onmogelijk om deze adviesdiensten aan te bieden. Kansen blijven liggen, hoe kun je deze benutten? Ik zal een aantal randvoorwaarden geven voor dashboarding.

1. Zorg ervoor dat administratie (close to) real-time bij is

Gezien de mogelijkheden die er technisch zijn is het haast moeilijker om de administratie niet geautomatiseerd te boeken dan wel. Bankkoppelingen, scan-en-herken, UBL, klinken allemaal even gemakkelijk en vanzelfsprekend. Waarom nog inboeken of gebruik maken van MT940 files? Doen we dit omdat we liever vasthouden aan het oude vertrouwde of is de techniek erg lastig? Me verbazen doe ik niet meer maar vasthouden aan het oude vertrouwde betekent wel een serieus continuïteitsprobleem. Ik zal in een volgende blog ingaan om hoe je zo’n ‘administratiestraat’ in kunt regelen. Zonder zo’n administratiestraat heeft een accountants- of administratiekantoor helemaal geen toekomst meer is mijn beeld. Zoveel mogelijk data en gestandaardiseerd. Wie wil er niet over zo’n berg goud beschikken?

2. Maak gebruik van koppelingen

Het mooie is dat steeds meer softwareapplicaties echte cloud applicaties worden. Niet alleen bereikbaar via een terminal server maar echt webbased. Deze applicaties zijn ontwikkeld op basis van de nieuwste technieken wat het heel makkelijk maakt om te koppelen met andere applicaties. Het aantal API’s (mooie koppelingen) neemt met de dag toe. Wil je gebruik maken van een koppeling die nog niet bestaat dan kun je dit steeds vaker ook zelf doen. Een tool als Zapier is leuk om eens mee te experimenteren voor bijvoorbeeld een koppeling met je nieuwsbrief. Er worden steeds meer koppelingen aangeboden, maak hier dan ook gebruik van. Als de administratie bij is dan heb je hiermee ook direct een real-time view binnen je dashboard. Oplossingen als Comandi, Visionplanner en Speedbooks en Ezora bieden deze koppelingen. Er zijn er overigens nog veel meer dan deze vier. Doordat deze oplossingen webbased zijn, vallen de kosten erg mee. Je betaalt vaak een vast bedrag per maand zonder investeringen vooraf. Het mooie is ook dat je alleen betaalt als je het gebruikt.

3. Bespreek de dashboards met de klanten

Uit onderzoek is naar voren gekomen dan ¾ van je klanten behoefte hebben aan dashboards. Van kantoren hoor ik vaak dat ze er mee zijn gestart zonder veel vraag van klanten. Als dit vervolgens wordt aangeboden dan blijken klanten het super handig te vinden. Wie wil er niet real-time zien hoe de omzet het doet t.o.v. de zelfde periode vorig jaar, hoe het staat met de orderportefeuille, wat zijn de hardlopers in de voorraad, etc?

Biedt dashboards aan bij je klanten en ik weet zeker dat de reacties positiever zijn dan je in eerste instantie verwacht. Pilot het eens met 10 klanten. Waardevol is ook te kijken naar de verschillende KPI’s die je kunt aanbieden. Jij kunt ze voor je klanten instellen maar je klant kan het zelf ook doen natuurlijk. Laat hem spelen met zijn cijfers en kijk wat hij vindt van forecasting met scenario’s. Wanneer jij het hem faciliteert zal de adviesomzet gaan stijgen.

Mark Bisschop

DOCCO

Share This