0318-830376 info@docco.nl

De laatste tijd valt het mij op, dat softwareleveranciers en andere service providers erg moeizaam reageren. Het gaat niet altijd om ‘zomaar’ wat vragen, maar vaak direct gerelateerd aan potentiële nieuwe klanten. Om toch nog een antwoord te krijgen op vragen van de kantoren die ik begeleid, heb ik heb mijn stalking-skills weer een beetje moeten opfrissen. Denk hierbij aan: vriendelijk nog een mailtje sturen ter herinnering, daarna iets minder vriendelijk, een collega of leidinggevende van de betreffende persoon benaderen, de helpdesk bellen met de vraag of ze mij kunnen doorverwijzen naar iemand die wel reageert en zelfs op LinkedIn persoonlijke berichten sturen. Dit kost allemaal veel tijd en energie, die ik beter aan andere zaken zou kunnen besteden.

Ik hoor dit ook terug van collega’s en kantoren, het is soms erg lastig om in contact te komen met iemand als je een vraag beantwoord wil hebben of een afspraak wil maken. Het wordt ook steeds vaker een reden om niet in zee te gaan met een softwareleverancier. Want service is toch nog steeds erg belangrijk en je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken.

You never get a second chance to make a good first impression!

Ik vraag me toch af waar dit aan ligt? Tegenwoordig worden steeds meer softwareleveranciers overgenomen waardoor ze niet meer een ‘kleine’ zelfstandige organisatie zijn, maar worden opgeslokt binnen een groter geheel. Komt dat de service ten goede? Mist daar een soort van sturing binnen de organisatie waardoor iedereen voldoende tijd heeft om de taken van zijn functie uit te oefenen? In een tijd waar zoveel informatie online beschikbaar is zou je denken, dat er tijd overblijft om in contact te zijn met (potentiële) klanten en dat hier veel waarde aan gehecht wordt.

Ik zou de softwareleveranciers hetzelfde advies willen geven, dat ik aan de accountants- en administratiekantoren geef die ik begeleid: Laat automatisering en digitalisering voor je werken, zodat je tijd overhoudt om dingen te doen die belangrijk zijn en het verschil maken. Jouw klanten zijn namelijk net mensen, ze willen ook aandacht en gezien en gehoord worden. In een persoonlijk praatje kom je veel meer te weten dan in een geautomatiseerde vragenlijst. Alleen als je persoonlijk contact een prioriteit maakt, dan zal je voldoende kennis van je klant hebben om hem echt goed bij te staan en op een proactieve manier te kunnen adviseren.

Tina Meeuwisz

Tina Meeuwisz

Adviseur

Share This