0318-830376 info@docco.nl

slider_expo

Decor: DeFabrique in Utrecht, datum 19 juni jl, tijdstip 11.55 uur; vijf minuten voor de opening van de Accountancy Expo die het jonge bedrijf DOCCO organiseert. Door de – op dat nog moment nog gesloten – toegangsdeuren dringt het geroezemoes door van het korps wachtende accountants. Benieuwd naar deze ICT-beurs, met een aangekondigd fris concept. En misschien ook wel een beetje extra geprikkeld door de trigger van die luxe giftbox voor de eerste bezoekers. In ieder geval; ze waren er; de ruim 400 belangstellenden. Om kennis te maken met de (accountancy)softwareoplossingen van 40 exposanten, om de inhoudelijke ICT-gerelateerde sessies bij te wonen en uiteraard ook om te netwerken.

Mark Appel, marketingdirecteur van Exact, sprong als eerste soepel op het podium en stak ter plekke een flitsend verhaal af over het fenomeen Google Glass en zijn eigen ervaringen daarmee. Appel – gek op alles wat Google doet en uitvindt – is enthousiast over de nieuwe ‘wearable’, maar behoudt daarbij zijn nuchtere Hollandse kijk op de zaak. ‘Je moet jezelf wel afvragen wat zakelijk gezien nu echt de waarde kan zijn van Google Glass. Voor partijen die toepassingen ontwikkelen in de healthsector zie ik bijvoorbeeld eerder concrete mogelijkheden dan in de accountancysector. Het is voor mij ook de vraag in hoeverre de accountancysector al klaar is voor een ontwikkeling als Google Glass. Accountants gebruiken iPads en tablets veelvuldig – dus in die zin gaat het wel goed met het omarmen van nieuwe technologie – maar Google Glass moet voor accountants wel ultrarelevant zijn wil het geadopteerd worden. Vraag je me dus of Google Glass de wereld gaat veranderen, dan zeg ik: nee, dat valt nog wel mee.’

Powerpitches en sessies

Na het applaus voor de ‘Google Glass Explorer’ startte direct een uitgebreide reeks powerpitches van exposanten. Dat betekent in vier of twee minuten tijd helder en krachtig voor het voetlicht brengen waar je als softwareleverancier voor staat, wat je doet en waar je toegevoegde waarde ligt. Met onverbiddelijk de gong na 240 of zelfs slechts 120 tellen. In een uur tijd passeerde zo een groot deel van het softwarelandschap de revue; scanboeken, klantportalen, dashboardtechnologie, online applicaties voor data-analyse, cloudoplossingen, e-facturatie, samenstel- en controlesoftware, online boekhouden, etc. Na de powerpitches konden bezoekers informatie inwinnen bij de exposanten of de inhoudelijke ICT-sessies bijwonen, met sprekers als Pieter de Kok, Sigurd Felix, Hans van der Meer, Wim Zoet en Tony van Oorschot. Slotspreker was Christian Prickaerts van Fox-IT, met een verhaal over cybercrime en informatiebeveiliging dat lekker inwerkte op ieders onderbuikgevoel.

Internet is stuk

‘Het internet is stuk’, luidde de ondertitel bij de presentatie van Christian Prickaerts. Niet dat het internet nu op alle plekken gatenkaas is waardoor ongenode gasten zich naar binnen weten te wringen, maar er is heel veel schijnveiligheid. Kijk maar eens naar de open wifi-netwerken in bijvoorbeeld de trein of een restaurant. Heeft u enig idee hoe onveilig die zijn? ‘Een voorbeeld’, zegt Prickaerts: ‘ik krijg een LinkedIn-uitnodiging van een charmante, maar mij onbekende dame, met de vraag: ‘Hoi Christian, wil je met me linken?’. Het stomste wat ik op dat moment kan doen, is die uitnodiging accepteren. Want dan gebeurt er dit: ik word doorgeleid naar de website www.1inkedincom in plaats van www.linkedin.com. Zo ga je naar de website van een hacker, die hoopt dat je verder gaat inloggen. Mogelijk lanceert hij zo een virus naar je computer. Dit soort e-mails van social engineers zorgen ervoor dat bedrijven worden gehackt.’

Neem cybersecurity serieus

De strijd tegen hackers is een moeizame strijd die we nooit gaan winnen, concludeert Prickaerts. ‘Het is ook zorgwekkend hoe lang het gemiddeld duurt voordat een bedrijf ontdekt gehackt te zijn: 60 dagen! Door de versnelde technologische ontwikkeling hebben hackers altijd een voorsprong. Bedreigingen van je bedrijfsdata kunnen ook uit alle hoeken komen; van buiten én van binnen.’ De medewerker die gepikeerd is vanwege een slechte beoordeling kan zo een groter gevaar zijn dan een willekeurige hacker uit het Verenigd Koninkrijk, om maar iets te noemen. Prickaerts besluit zijn verhaal dan ook met een set praktische tips voor cybersecurity. Over hoe je beleid op dit gebied uitdraagt en hoe je omgaat met je data. ‘Denk er goed aan: ook als je data of processen outsourcet, word je niet van je verantwoordelijkheid ontslagen om dit qua beveiliging heel goed te regelen.’ Tom van Bolhuis (DOCCO): ‘Het feit dat veel accountantskantoren denken ‘investeren in cybersecurity kost me veel geld, maar het levert me niets op’, is echt een denkfout. De accountancysector kan ook een veel belangrijkere rol spelen in het veiliger maken in het MKB. Je verkoopt tenslotte een vertrouwensrelatie!’

Het DOCCO-team – Dirk Kreijkes, Reindert Doorn, Tom van Bolhuis en Mark Bisschop – kijkt terug op een zeer geslaagd eerste event.

Share This