0318-830376 info@docco.nl

Wie ben je?

Vorige week schreef ik over de eerste stap van het stappenplan: intrinsieke motivatie. Als je die blog nog niet gelezen hebt, is het gaaf als je dit alsnog doet. Ik bouw nu namelijk verder op de vorige stap. De volgende stap gaat over de dingen die jouw kantoor jouw kantoor maken. De dingen die jou uniek maken, anders dan de rest. Dat als de naam van je kantoor valt tijdens een gesprek, men precies weet hoe jij als kantoor in elkaar steekt. Vaak wordt dit missie, visie en strategie genoemd. Voor mij gaat het nog een stapje verder en hebben we het over identiteit en kernwaarden.

De wijze lessen van Collins

Het gaat hier om nadenken over de dingen die er voor JOU écht toe doen. Waarom is je kantoor zo betekenisvol voor de omgeving? Ik hoop dat er meer achter zit dan alleen geld… Zien je medewerkers het werk dat ze doen als vervulling van iets groters dan alleen brood op de plank krijgen? Ik moet gelijk denken aan Jim Collins, auteur van onder andere “Good to Great”. Dit boek gaat over organisaties die tijdens de economische crisis konden groeien. Eén van de lessen van Collins is dat je de juiste mensen in je bus moet hebben. Mensen die je identiteit en kernwaarden met je delen. Collins stelt dat de organisaties die groeiden tijdens de crisis diegenen waren die het dichtste bij hun kernwaarden bleven en zelfs groeiden van good naar great.

Mijn student company

Heel interessant dachten wij als student company op de opleiding bedrijfskunde. Met twee andere studenten haakte ik in op de lessen van Collins. Zo gezegd zo gedaan, ons bedrijfje heette: “Young Marketeers for your Corporate Identity (YMCI)” Aan het einde van de rit hebben we er vooral veel wijze lessen aan over gehouden, maar één ding is zeker, we wisten organisaties wel te prikkelen om na te denken over identiteit en kernwaarden. Samen met een vormgever hebben we dan ook een aantal kernwaarden omgezet in een grafische weergave van de unieke identiteit en kernwaarden van deze ondernemers. Gaaf om te merken dat de boodschap van identiteit en kernwaarden ook écht is, dat dit ook écht belangrijk is, niet alleen in de literatuur maar ook in de praktijk.

Aan de slag!

Het stappenplan geeft hierin inzicht. Je gaat aan de slag met de missie, visie, strategie, identiteit en kernwaarden van je kantoor. Je kunt gebruik maken van de werkvormen om zo een integraal beeld te creëren van alles wat er op organisatorisch niveau gebeurt in je kantoor. Het kan zomaar zijn dat je moet stoppen met een klant, omdat het niet matcht met je identiteit en/of kernwaarden. Wellicht ontdek je een andere groep klanten en kan je ze bereiken omdat ze zien waar je voor staat.

Maar… pas vooral op dat het hier niet bij loze praatjes blijft. Dat het een nobel streven is wat je nastreeft, dat er dingen uitkomen waarvan je graag zou willen dat ze er uit komen. Dat de medewerkers en/of klanten een kloof ervaren tussen wat jij schetst en wat de werkelijkheid is. Open en eerlijk staan voor wie je bent is hierin het belangrijkste. Door het nemen van stap twee van het stappenplan weet je wie jij als kantoor bent.

Volgende week schrijf ik over stap drie van het stappenplan.

Tot dan!

Vincent

Share This