0318-830376 info@docco.nl

Gepubliceerd via Accountantweek

Al kort na opening is het full house. 1200 accountants komen bij elkaar met de prangende vraag: Hoe kan ik mijn klant het volgende jaar nog beter helpen? Ruim 80 IT-partners en talloze experts staan klaar om ze daarbij te helpen.

 

Bekijk hier de foto’s van Accountancy Expo 2018

Bekijk hieronder de Aftermovie

De Werkspoorkathedraal in Utrecht is op 19 juni het decor van het grootste ICT-innovatie event voor accountants van het jaar. Ruim 1200 accountants zijn er naarstig op zoek naar de kennis en middelen om zich verder te ontwikkelen. Dat er wat moet gebeuren is iedereen het over eens, maar is een softwareoplossing genoeg? Er is sowieso niet één pakket dat alles kan, maar IT-koppelingen kunnen uitkomst bieden. Dat is dan ook een van de technische onderwerpen op het programma. Maar ook de menselijke kant mag niet vergeten worden. Gelukkig is er ook de nodige aandacht voor soft skills en netwerken.

In verschillende werkoverleggen bespreken de vakgenoten de meest relevante thema’s van dit moment; o.a. de cloud, IT-security, IT-koppelingen en digitaal ondertekenen. Midden op de beursvloer kunnen accountancy ondernemers hun kantoren APK laten keuren. En in het Permanent Beta lab staat de vraag centraal: Hoe ziet de superheld accountant eruit?

Cloud
53 procent van de mkb-ondernemers in Nederland verwacht advies van hun accountant, blijkt uit onderzoek van Exact. Hoe gaan ze dit aanpakken? Allereerst door de financiële basis op orde te brengen met online software. De cloud is hot. De container waarin het werkoverleg over dit onderwerp plaatsvindt barst bijna uit zijn voegen. Dit is echt een gouden kans om de accountancy compleet te veranderen in positieve zin. Het gaat uiteindelijk om toegevoegde waarde leveren. De cloud maakt dat mogelijk.

De cloud biedt accountants de mogelijkheid om effectief samen te werken. Zowel intern als extern. Het online samenwerken gaat nu nog vaak inefficiënt. Er wordt wat afgemaild in het mkb. Een collega stuurt een mail naar de contactpersoon bij een klant. Die is op vakantie en de mail blijft twee weken liggen. In de cloud is dat verleden tijd. Alles is centraal op één platform terug te vinden. Maar het vraagt wel verandermanagement: de grootste verandering zit tussen de oren. Dat is dan ook de reden dat de volledige webbased kantoren in Nederland op de vingers van één hand te tellen zijn. De hybride vorm is echter in opkomst. “In één keer overstappen is vaak lastig”, zegt Joost Ekkelboom van CaseWare. “Maar een valkuil is dat je dan maar te lang blijft doorwerken op de oude manier. Een hybride model is het beste waarin je langzaam opschuift de digitale wereld in. Begin met je kleinere klanten over te zetten. De complexere opdrachten houd je in de huidige oplossing en kun je vervolgens één voor één overzetten.”

APK
Op de beursvloer worden ondertussen kantoren doorgelicht in de APK-scan van Docco. “Dat waren best pittige vragen”, zegt een accountant die net uit de keuring stapt. “Op het gebied van cultuur hebben we al flinke stappen gezet. We hebben een duidelijke strategie ontwikkeld en die gecommuniceerd aan alle medewerkers. De medewerkers denken ook actief mee en brengen zelf ideeën aan. Maar op het gebied van IT hebben we nog een lange weg te gaan. Vooral op het terrein van standaardisatie en business intelligence staan we echt nog aan het begin.”

IT-expert Henk Overbosch van Docco concludeert dat de transitie van kantoren weliswaar is ingezet, maar dat we nog jaren afstaan van wat je een geslaagde transformatie kunt noemen. “Veel kantooreigenaren in de APK noemen zichzelf een diesel”, zegt Overbosch. “Ze kachelen wat voort. De andere opties zijn hybride, benzine en full-electric. Die laatste ben ik nog niet tegengekomen, maar ook het aantal hybrides en benzinemotoren blijft achter.”

Nou moet gezegd worden dat de APK-vragenlijst erg pittig is. Het toepassen van UBL, RGS, digitaal ondertekenen, real-time dashboard informatie en nieuwe vormen van identity (SSO) management. Dat zijn slechts een paar van de elementen die het ideale kantoor op orde moet hebben. Maar niet getreurd, de accountant die gestaag blijft doorploeteren krijgt het uiteindelijk wel voor elkaar.

Superheld 
Hoe ziet de superheld accountant eruit? Daarover discussiëren accountants in het Permanent Beta Lab. Over het antwoord is al snel consensus bereikt onder de deelnemers van de discussie. De superheld accountant is als een huisarts voor de MKB-ondernemer. Hij zet alle zaken op de agenda die relevant zijn voor de ondernemer in de fase waarin die ondernemer zit.

Dat het niet alleen om de financiën gaat, daar is ook geen discussie meer over nodig. De accountant heeft brede kennis, maar waar die kennis ophoudt is een breed netwerk van specialisten beschikbaar om bij te springen. Tot slot, de superheld luistert en stelt vragen. Alles wat uit het jaarverslag komt weet de ondernemer al. Dat is het verleden. Een mooi vertrekpunt, maar het gaat om de toekomst. Wat wil die ondernemer bereiken? Wat voor dromen heeft zij? De superheld helpt om die toekomst te realiseren. De cijfers zijn daarbij slechts een bijzaak. De accountant van de toekomst is een mensenmens.

Lubach
De superafsluiter van Accountancy Expo 2018 is niemand minder dan Arjen Lubach, die geen introductie meer nodig heeft. Een paar geleden was dat nog anders. Toen werd hij vaak voor Jamai aangezien… Over de accountancy heeft de presentator weinig te vertellen, maar over het thema verandering des te meer. In weinig sectoren verandert meer dan in de media. Lubach begon zijn carrière als radioproducent, maar hij wilde meer doen. Hij wilde zelf presenteren, dus besloot hij zijn baan bij 3FM opzeggen. Slecht idee volgens zijn vader die hem adviseerde: ‘werk kan niet altijd leuk zijn’. Dezelfde dag zegde Lubach zijn baan op. “Als je volgens het motto van mijn vader leeft, wordt het ook niet leuk.” De eerste verandertip van Lubach is dan ook: maak het leuk.

Een ander punt om te overwegen is dat we belachelijk slecht zijn in statistiek. Bijvoorbeeld, in een groep van 30 mensen, hoe groot is de kans dat er twee dezelfde verjaardag hebben? In een zaal vol accountants, uitstekende rekenaars, is er niemand die ook maar in de buurt komt van het correcte antwoord: zo’n 75 procent (voor wie het niet gelooft, lees dit artikel over de verjaardagenparadox). Lubach: “Als we al zo’n eenvoudig statistisch probleem niet intuïtief kunnen oplossen, hoe moeten we dan met complexe veranderingen omgaan?” De tweede tip is dan ook: doe altijd meer onderzoek.

Tot slot, toen Lubach laatst op vakantie ging zei iedereen tegen hem: geniet! “Als genieten betekent je zoveel mogelijk goed voelen en zo weinig mogelijk slecht voelen, dan doe ik dat altijd al. Het lijkt me geen goed idee om je het hele jaar kapot te werken en dan drie weken lang in Spanje je de pleuris te gaan genieten. Dat is hetzelfde als de hele dag een super strakke onderbroek dragen en hem het einde van de dag even een half uurtje uit doen. ‘Ahh, dat is genieten’. Kortom, geniet zoveel mogelijk van je werk en alle veranderingen!”

Daarmee komt er een einde aan het inhoudelijke programma en begint de afsluitende borrel. We kunnen terugkijken op een geslaagde dag. En zoals gezegd, de transitie is begonnen maar nog lang niet afgerond. Dus in 2019 komen we opnieuw bij elkaar voor weer een Accountancy Expo. Hopelijk kunnen de meeste accountants dan al weer wat meer vinkjes in plaats van kruisjes op de APK-lijst zetten…

 

Share This