0318-830376 info@docco.nl

Bij de kwartaalbijeenkomst kondigt de directeur aan dat ze overstappen op een andere administratiesoftware, omdat ze straks bij klanten de PSD2 koppeling willen leggen. De juiste software is met zorg uitgekozen om het de medewerkers zo eenvoudig mogelijk te maken. Zelf ben je enthousiast over de verandering, je ziet heel veel kansen en voordelen. Het voelt als een overwinning dat er over wordt gestapt op een andere administratiesoftware. Niet alleen om de PSD2 koppeling, maar ook de voordelen van UBL versturen, ontvangen en verwerken kunnen nu worden benut. De administratie real-time voeren voor de klant komt steeds meer inzicht! Hierdoor blijft er meer tijd over om te adviseren en te sparren met de klanten. Toch hoor je om je heen verschillende negatieve geluiden van collega’s. Ze zijn bang dat ze overbodig worden, dat het hen te snel gaat, ze geloven niet dat het mogelijk is om real-time bij te zijn voor een administratie, etc. Deze worden ook wel weerstanden genoemd. Waar komen deze weerstanden vandaan en hoe ga je hiermee om?

Waar komen weerstanden vandaan

Wanneer veranderingen worden doorgevoerd in werkprocessen, worden mensen uit hun comfortzone gehaald. Verschillende gevoelens kunnen hier naar boven komen zoals bezorgdheid of ze het wel kunnen, juist opluchting dat het er iets gaat veranderen, de angst voor het onbekende, ze zien het als een bedreiging voor hun functie, etc. Zodra ze het voor zichzelf helder hebben wat de verandering voor hem of haar inhoudt gaan ze mee of zijn ze enthousiast, lopen ze weg voor de verandering of gaan ze zelfs de verandering tegenwerken om te bewijzen dat het niet werkt oftewel weerstand. Door onderstaande tips te volgen kunnen de weerstanden grotendeels worden voorkomen en worden weggenomen. Hierdoor gaan medewerkers mee en worden ze enthousiast over de verandering in hun werkprocessen.

Werkgever kent haar medewerkers

Ieder mens heeft zijn eigen manier van denken bij veranderingen. Door mensen te typeren is het mogelijk om ze op verschillende manieren te benaderen en de verandering aan te laten spreken naar haar eigen manier van denken. De heer De Caluwé heeft hier een theorie over geschreven en elke type mens een kleur gegeven:

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Kom als werkgever erachter welk type mens er werkzaam is binnen de organisatie en welk type mens jezelf bent op de kleurentest in Excel of als app te downloaden. Hierdoor weet je wie en hoe je ze moet benaderen. Daarnaast weet je wat voor type mens jezelf bent en hoe je ze dan normaal gesproken benaderd. Hiermee worden veel weerstanden weggenomen bij de medewerkers.

Preventief weerstanden wegnemen binnen de organisatie

Om een verandering door te voeren is het van belang dat de medewerkers de verandering al zien aankomen. Dat ze voelen dat verandering noodzakelijk is en dat ze al horen welke kant je als organisatie op wilt gaan, voordat het officieel aan wordt gekondigd. Hierbij is emotie de motor van verandering. Door medewerkers warm te maken voor de noodzaak om een verandering door te voeren, kunnen ze het laten bezinken. Ze denken erover na, schetsen een beeld en hebben er gevoel bij gekregen. Selecteer medewerkers in verschillende functies die enthousiast zijn en de verandering als ‘ambassadeur’ in de organisatie kan laten druppelen, type mensen zoals hierboven beschreven in het witte puzzelstuk. Ondertussen wordt er door de werkgever een nieuwe visie en strategie ontwikkeld. Creëer alvast een klimaat van succes voor de verandering. Hierdoor wordt preventief weerstanden weggenomen.

Vervolgens wordt de verandervisie gecommuniceerd door de werkgever. Informeer medewerkers op een duidelijke en geloofwaardige manier, zodat zij zich eigen veilig voelen en weten waar ze aan toe zijn. Creëer de juiste randvoorwaarden en zorg voor draagvlak binnen de organisatie. De werkgever benadert de medewerkers op verschillende manieren om ze aan te spreken, zoals beschreven in de vorige alinea. Hierbij is het vieren van snelle resultaten en successen erg belangrijk. Het hoeft niet groot te zijn, iets lekkers bij de koffie doet wonderen! Oftewel betrek mensen en breng de organisatie op gang. Dit komt ten goede van de sfeer en verlaagt de kans van weerstand om zijn toetreden te doen.

Bewaak de verandering om vroegtijdig te signaleren of deze daadwerkelijk wordt doorgezet of dat er weerstanden zijn. Door erop tijd bij te zijn is het eenvoudiger om bij te sturen en weerstanden weer weg te nemen. Daarna is de verandering een automatisme geworden en hoeft er alleen periodiek gemeten te worden hoe het ervoor staat. In deze fase komt weerstand minder voor.  

Eerst de kern van de weerstanden achterhalen

Ondanks dat je als werkgever de verandering met bovenstaande middelen hebt ingezet. Bestaat de kans nog steeds dat er weerstanden zijn vanuit medewerkers. Dit komt doordat het niet altijd bij de werkgever ligt. Het kunnen persoonlijke oorzaken zijn waar de werkgever geen invloed op heeft. Door deze te achterhalen, kan je opzoek naar een oplossing. Hierbij is belangrijk om in gesprek te gaan met de medewerker en goed te luisteren-samenvatten-door te vragen (LSD). Neem geen genoegen met het eerste antwoord. Maar blijf LSD toepassen, voordat ernaar een oplossing wordt gezocht. Mensen laten niet direct het achterste van hun tong zien. Blijf LSD toepassen totdat niets meer nieuw is wat er wordt gezegd en er een goede diagnose van de weerstand wordt gesteld.

Aan de hand van de diagnose kan er samen naar een oplossing worden gezocht. Het samen over eens worden dat de samenwerking beter kan worden beëindigd is dan ook een oplossing. Echter het uitgangspunt is uiteraard een goede samenwerking in de toekomst. 

Training bijwonen van Kees? Lees meer

Share This