0318-830376 info@docco.nl

In de vorige blog ben ik gestart met de eerste 5 tips bij de inrichting van een administratiestraat. In deze blog zal ik er nog 5 geven.

1. Verkoopfacturen via UBL versturen

Uiteindelijk zullen alle facturen via UBL worden verstuurd. Iedereen wil ze ook in UBL ontvangen maar dan moet je zelf wel het goede voorbeeld geven. Zolang jij ze niet via UBL verstuurt zullen je leveranciers dit ook niet doen. Ik zie weinig kantoren die alle facturen via UBL versturen. Spreek ik de verkeerde kantoren of is dit de realiteit? Weet trouwens dat vanaf 1 januari aanstaande de overheid alleen nog UBL-facturen wil ontvangen. Doe je zelf of doen je klanten zaken met de overheid dan is er dus nog werk aan de winkel.

2. Biedt dashboards aan

Klanten willen inzicht. Ontkennen heeft geen zin dus regel dit in voor je klanten. Biedt hem de keus of hij hier wel of niet gebruik van wil maken. Doordat je hem een dashboard biedt hoeft hij niet meer in zijn administratie mee te kijken. Kortom kostenbesparend en advies verhogend.

3. Welke rapportages verstuur ik naar klanten

Als de administratie real-time bij is en de klant inzicht heeft via een dashboard, welke rapportages zijn dan nog relevant? De jaarrekening is voor hem geen verassing meer en staat begin januari klaar. Een simpel rapportje is voor hem voldoende. Steeds meer kantoren stappen af van het rapportje en leveren alleen het SBR-publicatiestuk aan bij de KvK.

4. Aanleveren van SBR-publicatiestukken

Vanaf januari aanstaande worden alle publicatiestukken via SBR gedeponeerd (micro en klein). Mede door RGS is het belangrijk het grootboek te standaardiseren en zo vroeg mogelijk te werken met SBR. In de praktijk werken kantoren veel met rapportgeneratoren en wordt vanuit hier het SBR-publicatiestuk gegenereerd. Maak je geen gebruik van dergelijke software en dan bieden bijvoorbeeld XBRLreports of Nextens een oplossing. Ik zie ook nog wel gebeuren dat boekhoud oplossingen toch nog de SBR-publicatiestukken gaan ondersteunen omdat er voor micro-entiteiten geen grondslagen en toelichtingen worden meegestuurd.

5. Je verdienmodel

Last but not least is het belangrijk dat je dienstverlening winstgevend is. De jaarrekening voor het symbolische bedrag van 1 Euro betekent dat er iets moet gebeuren. Steeds meer software is echte cloud software, webbased. Hiervoor betaal je per maand en zijn er geen licenties die je in november van het jaar ervoor al moet betalen. De investeringen in ICT worden hierdoor steeds minder. Overal zie je steeds meer abonnementen. Accountantskantoren gaan hier ook steeds meer mee werken. Verschillende abonnementen worden er aangeboden waar de klant uit kan kiezen. Voorschotten waarbij aan het eind van het jaar gekeken wordt of er niet te veel of te weinig is gefactureerd, is met vaste abonnementsprijzen niet meer nodig. Hierdoor ben je dus minder tijd kwijt aan de administratie, weet de klant waar hij aan toe is en ontzorg je de klant nog meer. Dus: meer voor minder.

Hoe richt ik een administratiestraat in?

Iedereen zal een andere aanpak kiezen voor inrichting van een administratiestraat. Welke functionaliteit moet deze kennen en wat is de rol van de klant in het proces zijn hierbij belangrijke vragen. Daarnaast zal er mogelijk voor nieuwe software gekozen moeten worden. Een keuze hangt nauw samen met de rest van het applicatielandschap. Hoe verhoudt de CRM-oplossing en mogelijk een portaal zich tot de administratiestraat? Belangrijke aandachtspunten die geen onderdeel uitmaken van de administratiestraat maar die wel randvoorwaardelijk zijn voor je organisatie.

Heb je tips of adviezen nodig laat het me dan weten!

Mark Bisschop

DOCCO

Share This