0318-830376 info@docco.nl

‘Digitaal’ ondertekenen

Verplicht? Er is op dit moment (2017) geen verplichting (in de accountancy) die stelt dat je stukken elektronisch moet ondertekenen. Wel doen veel accountantskantoren dit vanwege een efficiënt (digitaal) proces. Net als een digitaal akkoord van de klant op aangiftes, bijvoorbeeld via een portal. In 2018 wordt het wél verplicht binnen de controlepraktijk om een accountantsverklaring elektronisch te ondertekenen mét een beroepscertificaat. Later volgt wellicht ook de verplichte ondertekening van de samenstellingsverklaring bij de SBR-kredietrapportage.

Tekst & uitleg

Digitale handtekening, digitaal akkoord, digitaal ondertekenen, elektronische handtekening, elektronisch akkoord of zelfs gekwalificeerd? Snap jij het nog? In de praktijk bij accountantskantoren komen we dit vaak tegen:

  • Ondertekening door de ‘natte’ handtekening met pen.
  • Ondertekening door het zetten van een vinkje ‘voor akkoord’ in een checkbox of het plakken van een plaatje van de handtekening.
  • Ondertekening door het zetten van een vinkje ‘voor akkoord’ én het invullen van een verificatie code, waarbij eveneens een audittrail wordt vastgelegd inclusief aanvullende identificatiekenmerken (zoals IP-nummer, 06-nr). Dit betreft het zogenaamde transactieondertekening.
  • Ondertekening door middel van een persoonsgebonden (beroeps) certificaat, waarbij met de meeste zekerheid te herleiden is wie ondertekend heeft. Hier heeft zelfs een face to face identificatiecontrole plaatsgevonden.

Meer inzicht krijgen in de juridische waarde en termen als PKI-B en HSM? Download aan de rechterzijde de infographic!

Download de infographic

Ontvang direct in je mailbox een handige infographic over elektronisch ondertekenen

Dirk

Dirk

Specialist elektronisch ondertekenen bij DOCCO

Neem contact op met Dirk als je hier meer over wilt weten of gewoon een vraag hebt!

dirk@docco.nl

Share This