0318-830376 info@docco.nl

In de accountancybranche zien we dat CRM software niet volledig benut wordt. Vaak worden alleen de NAW gegevens geregistreerd en af en toe een notitie wordt toegevoegd. Echter dan kan er ook een Excelsheet worden bijgehouden, dat is goedkoper dan CRM software. De vraag is daarom ook; heeft CRM software toegevoegde waarde bij een accountantskantoor? In deze blog gaan we hier dieper op in.

CRM software

Uiteindelijk heeft CRM software het doel om een totaalbeeld van een klant te krijgen om haar beter te kunnen bedienen. Dit is goed bij het klantcontact en service, waardoor zij zich serieus genomen voelt. Daarnaast heeft het ook een interne functie om de processen te optimaliseren door werkstromen in te richten en marketing uit te voeren. In de zakelijke markt is het daarom een breed gedragen middel voor bedrijven. Binnen de accountancybranche zien we dat CRM software wordt aangeschaft, omdat ze een module uren & facturatie kunnen aanschaffen. Hier halen ze vervolgens managementinformatie uit. Hoe kan het dan dat het een breed gedragen hulpmiddel is voor bedrijven behalve voor een accountantskantoor?

Klantrelatie accountantskantoren

De noodzaak voor een accountantskantoor om CRM software aan te schaffen of volledig te benutten is niet groot. Van oudsher werken accountantskantoren in een cyclus. Periodiek komen klanten haar administratie brengen voor de aangifte omzetbelasting en jaarrekening. Hierdoor hebben ze frequent contact met haar klant en kennen ze haar klanten goed. In de loop der jaren wordt er een vertrouwensband opgebouwd. Klanten zijn loyaal naar haar accountant toe en zullen niet snel overstappen.

Planning

Binnen een accountantskantoor is de planning vaak een Excelsheet die vanuit het verleden helemaal is opgebouwd. Iedere relatiebeheerder en accountant weet van zijn portefeuille wat er moet gebeuren en wanneer. Om deze data in CRM software te migreren en er werkstromen van te maken is een hele uitdaging. Uiteindelijk is de conclusie dat de Excelsheet prima werkt en het teveel tijd kost om dit over te zetten.  

IT ontwikkelingen

Door de IT ontwikkelingen binnen de accountancybranche zal er veel veranderen voor kantoren. Het verwerken van de administraties kan volledig worden geautomatiseerd. Hierdoor wordt er frequenter aangeleverd zonder dat er klantcontact is. Doordat deze vaste contactmomenten verdwijnen zal daarom proactief gehandeld moeten worden. Gelukkig is de administratie actueler en kan er direct worden gestuurd op bijzonderheden binnen de administratie. Signaleringen worden de nieuwe vaste contactmomenten. Om dit proces in goede banen te leiden is het centraliseren van CRM software een uitkomst. Door verschillende software te koppelen met het CRM software kan er data worden uitgewisseld. Vanuit hier worden werkstromen ingericht om actief te monitoren hoe een klant erbij staat met zijn administratie.

Toegevoegde waarde

Binnen de accountancy zien we dat de techniek ver voor loopt op de mens. Echter nu zien we wel dat steeds meer kantoren zich bewust worden van de mogelijkheden. Hier zien we een splitsing komen tussen ‘verwerkingsfabrieken’ en ‘advies gedreven kantoren’. Door niet mee te gaan in de ontwikkelingen zal de loyaliteit van de klantrelatie het niet winnen van het groene gras bij de buren. Hierbij is het aanschaffen of volledig benutten van CRM software een belangrijke hulpmiddel om over te gaan naar een advies gedreven kantoor.

Kees Wolswinkel

Kees Wolswinkel

Adviseur

Share This