0318-830376 info@docco.nl

Meningen lopen uiteen over de toegevoegde waarde van consultancy. Na het doorlopen van een software selectietraject ben je blij dat je van start kan gaan met je nieuwe applicatie. De volgende stap die wordt gemaakt is het inhuren van een ‘prijzige’ consultant of zelf intern data te migreren van de oude naar de nieuwe applicatie. Vaak valt de keuze om het intern op te lossen. Het inhuren van een consultant lijkt vaak een te hoge investering. In deze blog zes belangrijke aspecten over de toegevoegde waarde van consultancy voor software in de accountancybranche.

1.     IT kennis binnen accountantskantoren

Met een consultant kan je sparren over de laat ontwikkelingen op IT gebied. Binnen accountantskantoren zie ik dat medewerkers veel vakinhoudelijke kennis hebben. Om deze kennis actueel en op peil te houden worden er veel cursussen gevolgd en vakbladen gelezen. Echter zien we dat het vaak beperkt blijft tot bijhouden van kennis in de cijfers, wet- en regelgeving. Het bijhouden van de  IT-ontwikkelingen om haar dienstverlening in klantdata om te zetten is vaak een ondergeschoven kindje.

2.     Blauwdruk klant- en kantoorprocessen

Om de mogelijkheden van een applicatie te benutten zal er een blauwdruk van de klant- en kantoorprocessen moeten worden gemaakt. Het overstappen naar een andere applicatie is niet alleen de data migreren van de oude naar de nieuwe applicatie. Samen met de consultant wordt dan gekeken hoe de huidige processen lopen binnen een kantoor. Daarbij welke mogelijkheden heeft de nieuwe applicatie en wat betekent dat voor de huidige processen. De consultant zorgt dus voor optimalisatie van de klant- en kantoorprocessen.

3.     Inrichten applicatie

Zodra de blauwdruk voor de optimalisatie van de processen is gemaakt, kan de applicatie worden ingericht door de consultant. Hij kan door zijn kennis van de applicatie hem helemaal inrichten op basis van de blauwdruk. Hierdoor kan je ervan uit gaan dat de applicatie doet wat er is beloofd bij de demo. Het is daarom belangrijk voor de werking van de applicatie dat de basis goed is ingericht.

4.     Adoptie door werknemers

Het introduceren van een nieuwe applicatie kan weerstanden oproepen binnen een accountantskantoor. Zie ook mijn eerdere blog; Een kantoortransitie zonder weerstanden…een utopie?. Voor de adoptie van een nieuwe applicatie kan het helpen om een consultant training te laten geven aan werknemers. Hij is namelijk een externe professional die veel kennis heeft over de applicatie en haar handigheidjes, kan ze enthousiast maken en weet door de blauwdruk wat er gaat veranderen voor hen.

5.     Onderhoud door consultant

Door periodiek onderhoud uit te laten voeren door een consultant zorgt een accountantskantoor ervoor dat de applicatie optimaal wordt benut. Dit komt doordat hij de basis weer goed legt door het herinrichten van de stamgegevens en de processen. Maar hij kan een kantoor bijvoorbeeld ook erop attenderen dat er een API koppeling mogelijk is met een andere applicatie die wordt gebruikt. Een efficiencyslag wordt dan direct gemaakt door data automatisch in te lezen in plaats van uren te spenderen aan handmatige verwerking.

6.     Investering

Het kan voor veel kantoren een drempel zijn om een consultant in te huren voor het geld dat ze moeten investeren. Zodra een consultant langs is geweest is het financieel niet direct zichtbaar of het iets oplevert. De toegevoegde waarde van een applicatie als hulpmiddel voor de IT strategie wordt bepaald door de inrichting en kennis bij de gebruikers. Een consultant kan daarom een belangrijke rol spelen in het waarmaken van de beloftes bij de demo van de softwareleverancier.

Share This