0318-830376 info@docco.nl

Er verandert veel op het gebied van automatisering en digitalisering en deze veranderingen hebben ook invloed op de werkzaamheden van accountants- en administratiekantoren. De onzekerheid is groot over waar het allemaal heen gaat en hoe deze nieuwe technieken geïntegreerd moeten worden binnen de organisatie. Termen als Continous MonitoringData-reporting en Data-analyse zien we veel voorbij komen, maar wat doen kantoren hier echt mee?

Tegenwoordig beschikken we over zoveel data waar we veel meer mee kunnen doen. Belangrijker is nog, moeten we er niet veel meer mee doen? En als je er iets mee doet, hoe ga je dan je dienstverlening aanpassen zodat je kan inspelen op de veranderingen?

Toegevoegde waarde blijven leveren aan klanten en het verdienmodel in stand houden is van cruciaal belang. Wat als je bijvoorbeeld over een paar jaar geen geld meer kan vragen voor een jaarrekening of fiscale aangifte? Voor welke diensten willen jouw klanten straks nog wel betalen? Kan je dienstverlening aanbieden waar de klant nog geen concrete vraag naar heeft, maar wat hem wel kan helpen om inzicht te krijgen in zijn bedrijfsvoering en goede strategische keuzes te kunnen maken?

Dit zijn vragen die kantoren momenteel bezighouden, tenminste, als ze vooruit kijken en de ontwikkelingen bijhouden. Ook is het lastig om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en de juiste keuze te integreren binnen de huidige processen. Waar begin je? Wat doe je wel en wat doe je niet? Sommige kantoren lopen graag voorop, maar er zijn ook kantoren die eerst de kat uit de boom kijken. Nieuwe software kiezen en in gebruik nemen op een manier dat functionaliteit optimaal wordt benut, waardoor je processen zo efficiënt mogelijk verlopen, kan ook lastig zijn als de organisatie daar nog niet klaar voor is.

Medewerkers die blijven denken in het stramien dat er een moment is dat cijfers ‘af’ zijn, houden vooruitgang tegen. Processen en verwerkingen moeten zoveel mogelijk worden ingericht dat op elk moment data kan worden gedeeld met klanten, financieringsverstrekkers en overheidsinstanties. Dit vereist wel een verandering in mind-set binnen het kantoor. Zijn medewerkers hier klaar voor? Om te veranderen is er wel een intrinsieke motivatie nodig. Een duidelijke stip op de horizon waar naartoe wordt gewerkt.

Klaar zijn voor de toekomst is als kantoor veel meer dan alleen software kiezen. Het kan een totale revisie zijn van interne processen, denkwijzen, dienstverlening, verdienmodel en interactie met klanten.

Op 14 december gaan we in de cursus ‘De accountant: voorbereid op de klant van morgen‘, met elkaar in gesprek hierover. We kijken naar managementinformatie buiten de jaarrekening, standaardisatie van data RGS/SBR, trends en ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en we analyseren waar een klant nog voor wil betalen in de toekomst. Ben je er ook bij?

 

Tina Meeuwisz

Tina Meeuwisz

Adviseur

Share This